Kiakadt a csurgói polgármester
2008. június 19.Visszafelé haladás, botrányos, elfogadhatatlan – ilyen és hasonló szavakkal utasította el a csurgói polgármester a vasúti menetrend módosítását.
Ha kell, polgári engedetlenséget szervezünk, kiállunk a vasútra és egy vonat sem tud átmenni az állomáson – jelentette ki Szászfalvi László Csurgó polgármestere csütörtökön a kistérség társulási ülésén, ahol a polgármesterek szembesültek a MÁV Start Zrt. tervezett menetrend módosításával. Csurgóról Budapestre például csak átszállással lehetne a jövõben eljutni; elõfordulna, hogy egyórás kaposvári várakozással. A porrogszentkirályi és Zrínyi-telepi állomásokat pedig megszüntetnék. Utóbbi helyen több család él, s aszfaltozott út, autóbuszos közlekedés nélkül.
– Csurgó diákváros, kétezer iskolással; 1871 óta része a fõvasútvonalnak, s nemzetközi vonal – érvelt Szászfalvi, s nem kevés indulattal folytatta: az ütemes menetrend jól hangzik, de ez ütemes visszafelé haladás. Botrányos, elfogadhatatlan. Aki ezt leírta, rabszolgának tekinti az itt élõket. Gyarmattartó, aki a bennszülötteket fülüknél fogva akarja irányítani. Miközben az Unió a vasúti közlekedést preferálja. Itt vagyunk a végeken és nem akarunk a következõ ötven évben is a végek martaléka lenni. Most öt óra Budapest. Néhány hét múlva hét, aztán tíz lesz? Vagy gyalog induljunk inkább neki?
A társulási tanács úgy döntött: elutasítja a menetrend-tervezetet. Ragaszkodnak hozzá, hogy a budapesti vonalon minimum egypár vonat direkt módon közlekedjen, s a Pécs és Szombathely vonalon az eddig megszokott megállókkal. Emellett a porrogszentkirályi és zrínyi-telepi megállóhelyek megszüntetését sem fogadják el.
Aki hangos, az ér el eredményt ebben az országban. Ha ez kell, akkor mi is hangosak leszünk – ezekkel a szavakkal utasította el a MÁV jövõ évi menetrend tervezetét Feigli Ferenc, a barcsi térségi társulás ülésén. – Somogy zsáktelepülések, aprófalvak halmaza, az itt élõk számára a szolgáltatás csökkentése beláthatatlan következményekkel járna – hangsúlyozta. – Amit most a MÁV tesz, az ellentétes minden gazdasági racionalitással. Olyan szolgáltatást kell nyújtani, amit igénybe vesznek az utasok, nem pedig visszafejleszteni. A száz vonat megszûntetésérõl és a rengeteg módosításról kizárólag alapos lakossági egyeztetés után lehetne csak tárgyalni.
A Barcs környéki polgármesterek elõtt is csütörtökön ismertették és próbálták megvédeni a tervezetet a vasúttársaság szakemberei. Arról beszéltek: igaz, hogy a somogyi határvidéket érintõ, Pécs és Szombathely között közlekedõ IC megszûnne, azonban a jelenlegi kettõ helyett négy gyorsvonat haladna át a térségen 2009-ben. Elõnyös változást is említettek: Pécs és Barcs között valamint Pécs és Gyékényes között is eggyel több vonatot állítanának be.
Wirth József szuloki polgármester azt kifogásolta, hogy Budapest és Barcs között hosszú várakozási idõ teszi kínná az utazást. Aki például Budapestrõl Barcsra szeretne jutni, annak gyakran 70-90 percet is várnia kell Szentlõrincen a csatlakozásra.
***
A Somogyért is gyûjtene
Ormai István, a Somogyért Egyesület alelnöke szerint mintegy 80 ezer, belsõ-somogyi embert érint hátrányosan a MÁV-START Zrt. tervezett menetrend módosítása. Csütörtöki sajtótájékoztatóján azt mondta: annak érdekében, hogy érvényben maradjon a jelenlegi menetrend, a nyilvánossághoz és a nemzeti fejlesztési minisztériumhoz fordulnak. S ha kell, aláírásokat is gyûjtenek.
Forrás: Somogy Online